Τρίτη 13 Οκτωβρίου 2009

Ο Πίνακας...

Τι είναι η απεικόνιση; Γιατί έχουμε ανάγκη την μεταφορά μιας εικόνας σε έναν καμβά ή ακόμα και σε ένα κομμάτι χαρτί; Γιατί θεωρούν πάντα τους καλλιτέχνες τρελούς και παράξενους;

Ερωτήματα που πάντα θα απαντιούνται και πάντα θα μένουν αναπάντητα, και αυτό διότι ο καθένας έχει την δικιά του άποψη πάνω στην τέχνη. Ο άνθρωπος δημιουργεί, αλλά δεν φτιάχνει μία άλλη πραγματικότητα. Ο άνθρωπος φοβάται την πραγματικότητα, την αποφεύγει... Προτιμάει να δίνει έμφαση στην υπερβολή. Σε σημεία που ερεθίζεται ο ανθρώπινος νους, σε σημεία που θεωρεί ο καλλιτέχνης σημαντικά. Η τέχνη είναι μια ανάγκη. Και επειδή οι ανάγκες και τα θέλω των ανθρώπων αλλάζουν με τον καιρό έτσι αλλάζει και αυτή. Το κάθε κίνημα στηρίζεται πάνω στο προηγούμενο ενώ θέτει τις βάσεις για το επόμενο. Ο σοσιαλιστικός σουρεαλισμός ήταν το μόνο κίνημα που πίστεψε πως θα είναι και το τελευταίο (μεσολάβησε και η προπαγάνδα της περιόδου αυτής) και όπως ξαφνικά εμφανίστηκε έτσι γρηγορα μας άφησε και αυτό. Πώς γίνεται όμως να μειώνεται η διάρκεια των σύγχρονων κινημάτων. Αλλάζουν οι καιροί. Είμαστε στην εποχή της ταχύτητας. Γρήγοροι ρυθμοί, γρήγορη ζωή, γρήγορο φαγητό, γρήγορο σεξ, γρήγοροι γάμοι, γρήγορα διαζύγια και πολλοί άνθρωποι καταλήγουν γρήγορα στον θάνατο. Έχουμε αρχίσει να χάνουμε το νόημα της ζωής μόνο και μόνο γιατί θέλουμε να αποκτήσουμε γρήγορα χρήματα και έτσι να χουμε πιο γρήγορα μια ευτυχισμένη ζωή. Όμως πολύ γρήγορα βγαίνουμε εκτός τροχιάς και καταλήγουμε στην γρήγορη αποτυχία.

Έτσι και η τέχνη είναι γρήγορη. Αν βάλεις δύο πίνακες στην περίοδο του 16ου αι. μ.Χ. οι οποίοι έχουν έναν αιώνα διαφορά (π.χ. ο ένας σχεδιάστηκε τον 1600 και ο άλλος το 1700) θα δούμε μικρές διαφορές και θα διαπιστώσουμε την εξέλιξη της τέχνης. Στις μέρες μας αν βάλεις δύο πίνακες οι οποίοι έχουν δύο δεκαετίες διαφορά όχι μόνο δε θα βρείς ομοιότητες αλλά δε θα καταλάβεις ποιός πίνακας προηγήται του άλλου και το κίνημα στο οποίο ανήκει στάθηκε πρόδρομος για το κίνημα του άλλου. Έτσι και ο Kandinsky μπορεί να φαίνεται άσχετος με τον Miro, τον Picasso ή τον Dali, όμως όλοι τους με τα κινήματά τους και την πορεία τους ήταν οι εξέλιξη της σημερινής τέχνης...

Η τέχνη του Kandinsky, για την οποία δεν είμαι θαυμαστής της έχει ένα καλό, τα χρώματα γι΄αυτόν ήταν νότες τις οποίες αν καταφέρεις να τις αποκωδικοποιήσεις και τις συνθέσεις τότε βγάζεις μια εξαιρετική μουσική ενότητα. Ελπίζω μέσα από αυτό το λιτό video art που δημιούργησα να βοηθάω να πιάνετε το νόημα της τέχνης του...

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου